Her finder du næsten alt – fra slots til live casino og sportsvæddemål. Et enkelt sted, der opfylder enhver casinospillers ønsker. Betsson nu endelig tilgængeligt i Danmark for første gang!
En pålidelig favorit blandt danske spillere. Stort spiludvalg, betalingsmuligheder og attraktive bonusser. Prøv nu og oplev den nordiske spilleånd!
Expekt Casino, det nye danske online casino, byder på spilleautomater, live casino, og sportsbetting på alle enheder, med dansk kundeservice, hurtigt favorit blandt spillere.
LeoVegas skiller sig ud i samtalen om danske online casinoer, især når det kommer til mobilcasino. Navnet kombinerer styrken af en løve med Las Vegas' spænding.
Når det kommer til dansk markedsføring, så har der altid været en tradition for, at reklamer gerne må være underholdende, men de må aldrig være misvisende. I Danmark har vi lovgivninger der dikterer hvad der ses som værende god markedsføringsskik, og dette er selvfølgelig også underlagt betting reklamer.
Her kan du læse mere om hvordan bookmakerne har markedsført sig igennem tiden, og hvad det egentlig kræver at markedsføre sig som en gambling virksomhed i Danmark.
Du får 100% på første indbetaling op til 500 kr.
Opret en konto hurtigt og nemt
Opret en konto på få minutter
Indbetal op til 500 kr. og modtag din bonus
Betsson giver dig en 100% matchbonus
Aktiver din bonus og ha’ det sjovt
Spil din bonus fri (10x krav)
Vilkår og betingelser
Kun for nye spillere. 100% bonus op til 500 kr. på første indbetaling.
Omsætningskrav: 10x indbetaling og 10x bonus på spillemaskiner inden 60 dage.
Eksempel: Indbetaling på 500 kr. giver 500 kr. bonus; samlet omsætning på 10.000 kr.
før udbetaling. Se alle regler og vilkår her.
Indholdsfortegnelse
Hvordan har gambling reklamer ændret sig i Danmark?
Når vi ser på gambling reklamerne, så har der i Danmark været en lang række forskellige ændringer i løbet af årene – både i forhold til hvad der måttet vises i reklamerne, men også hvem de måtte henvende sig til – for slet ikke at nævne at spilmarkedet i sin helhed, har været igennem en proces hvor en hel branche gik fra statsmonopol, til et mere liberaliseret marked hvor alle i princippet kan spille med.
Monopol-tiden
Op til 2012 var det kun Danske Spil reklamer der blev vist – fordi netop Danske Spil havde monopol på hele gambling markedet. Det betød selvfølgelig også at Danske Spil ikke behøvede bekymre sig om konkurrenterne, og derfor var der ikke behov for helt lige så mange reklamer som der er i dag.
Her handlede det snarere om at gøre opmærksom på nye lotterier – typisk statslige lotterier, og sports tips. Da Danske Spil var ejet af staten, DIF (Danmarks Idræts Forbund) og DGI (tidligere Danske Gymnastik & Idrætsforeninger), lå der et tungt etisk ansvar i markedsføringen. På den ene side ville man gerne gøre opmærksom på nye konkurrencer, stævner og lotterier – men man måtte for alt i verden ikke se ud som om man forsøgte at lokke spillere i fordærv.
Derfor bar mange af reklamerne på dette tidspunkt præg af oplysning og information – særligt i forhold til spilafhængighed og forebyggelse af denne – snarere end at der var fokus på at vise hvor mange millioner man kunne vinde i lotteriet.
Liberalisering af markedet
I 2012 blev spilmarkedet liberaliseret, hvilket gjorde det muligt for andre aktører – herunder også udenlandske aktører – at komme ind på et særdeles lukrativt marked (i 2011 havde danske spil spilleindtægter for over 8 milliarder kroner), og mange var nervøse for om ønsket om at vinde markedsandele, ville medføre en masse ulovlige reklamer.
Behovet for at skaffe danske spillere, medførte da også en væsentligt skarpere konkurrence på markedet, hvor spiludbyderne i høj grad kæmpede om at blive vist i bedste sendetid. Så der kom altså en stor stigning af gambling reklamer – hvilket også var forventeligt. Dog sikrede den danske markedsføringslovgivning og spillemyndighedens licenskrav, at der var en vis standard der blev overholdt i reklamerne.
Med det sagt, kom der naturligvis en mere aggressiv form for markedsføring i reklamerne, hvor spillerne i højere grad end tidligere, blev lokket med bonusser, spins og andre incitamenter. Hvor reklamerne tidligere primært var brugt som en form for oplysning, var der nu tale om en full-blown markedsføringskrig.
Det medførte naturligvis også at reklamer nu blev mere og mere hyppige, hvilket betød at man nu kunne forvente at se reklamer i TV, høre dem i radioen, se dem på standere, i sponsorater af store sportsevents, aviser – ja stort set overalt.
Gambling reklamerne i Danmark har været igennem en markant udvikling – hvor der ikke hersker nogen tvivl om, at det var overgangen fra monopol til liberalt marked, der har været den største katalysator for en mere aggressiv markedsføring.
Lovgivning og regulering af gambling reklamer
Når det kommer til spiludbydere og markedsføring, ligger der et meget stort ansvar i at skulle sikre sig, at man ikke overtræder grænsen for hvornår noget er etisk forsvarligt. I takt med at liberaliseringen af markedet gik i gang, har der også været et ekstremt stærkt fokus på at regulere disse reklamer i Danmark, hvilket også har medført flere stramninger igennem årene.
Det er på den ene side vigtigt, at spiludbyderne får mulighed for at kunne komme ud med deres budskab, og at alle får lige muligheder for at konkurrere på fair vilkår. På den anden side er det også vigtigt at beskytte de dele af den danske befolkning, der kan være i risikozonen for at udvikle spilleafhængighed. Det er sagt med andre ord, en balancegang der er svær for casinoerne at navigere i.
Spilleloven og dens effekter
Spilleloven blev vedtaget i 2012, og er den lov der i sin tid ophævede monopolet. Dog var alle lovgiverne bevidste om, at en frisættelse af gambling markedet, også kunne medføre øgede problemer med spilleafhængighed. Derfor fulgte der også en lang række regler med, for de operatører der nu måtte have lyst til at gå ind i det danske marked.
Først og fremmest er der et krav om at alle gambling reklamer på ærlig og tydelig vis, forklarer hvilke risici der kan være ved gambling. Reklamerne skal altså gøre opmærksom på, at der er risiko for at udvikle en afhængighed – og herudover er det også et krav om, at man i reklamen tydeligt kan se hvor man kan få støtte, hjælp og vejledning, hvis man skulle opleve problemer med et for højt spilforbrug.
Her er det altså ikke nok, at danske online casinoer og bookmakere skriver fraser som “regler og vilkår gælder”, eller lignende. Her skal der være henvisninger til rådgivningstjenester, eksempelvis StopSpillet og ROFUS – som begge er underlagt spillemyndigheden.
Ydermere er det også ulovligt at målrette reklamer specifikt mod personer under 18 år. Det betyder eksempelvis at casinoer skal sørge for at have styr på deres alders filtrering på sociale medier, men betyder også at casinoer ikke må markedsføre sig i TV sendeflader der er målrettet det yngre publikum. Altså må man som casino virksomhed eksempelvis ikke lægge en reklame lige før disney sjov.
Herudover er der også et overliggende krav, nemlig at indholdet i deres markedsføring i sig selv ikke appellerer til børn – hvilket f.eks. betyder at casinoer og bookmakere heller ikke må sponsorere ungdomsklubber.
Pas på med bonusserne!
I loven er også formuleret, at casinoer og bookmakere skal være meget påpasselige med den måde de markedsfører sig på, i forhold til bonusser og gratis tilbud. Vildledende markedsføring er ulovligt både i henhold til spilleloven, men også i forhold til markedsføringsloven.
Derfor er det et krav, at alle relevante regler og vilkår for en bonus fremstår tydeligt i den pågældende reklame. Altså kan man ikke blot friste folk med en “bonus uden indbetaling på op til 4000 kroner”, og så spise forbrugeren af med en stjerne og en henvisning til hvor man kan læse mere.
Herudover er det også operatørens ansvar at sørge for, at deres markedsføring ikke giver modtageren det indtryk, at gambling er en levevej. Det skal altid fremgå tydeligt, at der ikke er nogen garantier for gevinst.
Kun licenserede operatører må markedsføre sig
Det er ikke tilladt at drive en gambling virksomhed i Danmark, hvis ikke man har en gyldig licens udstedt af spillemyndigheden – og derfor må man naturligvis af gode grunde heller ikke markedsføre sig, hvis man ikke har en dansk licens. Men man kan faktisk også i yderste instans miste sin licens, hvis ens markedsføring ikke er on point.
Hyppige Kontroller
Spillemyndigheden har travlt med at gennemføre kontroller af diverse casinoer og bookmakere – og herunder også deres reklamer, i forhold til at se om markedsføringen naturligvis overholder reglerne, men også om casinoet har et særligt etisk fundament i sin markedsføring. En spiller må eksempelvis ikke være i tvivl om eksempelvis “hvordan afmelder jeg reklamer”, eller hvordan man kan opte-out af casinoernes eventuelle nyhedsbreve.
Spillemyndigheden bruger naturligvis også mange ressourcer på at kontrollere de forskellige annoncer – uanset om det er digitale, fysiske eller i TV/radio, for at sikre at de ikke er vildledende, og ikke lover mere end hvad casinoet reelt set kan indeholde.
Hvis spillemyndigheden finder nogle problemer i annoncerne, kan dette have store økonomiske konsekvenser for casinoerne, i form af bøder.
Alt dette har medført, at selvom der var en del bekymringer i forhold til markedsføringsdelen af casinoerne, da markedet blev liberaliseret, og på trods af at casinoerne da også ganske givet er begyndt at markedsføre sig mere aggressivt – og oftere, så er der et ekstra stort fokus på forbrugere – særligt unge mennesker og børn.
Det er også muligt via ROFUS registreret, at filtrere en stor del af den digitale markedsføring fra, for at reducere risikoen for at personer med spilleproblemer bliver udsat for denne form for fristende markedsføring.
Hvad er rofus?
Rofus står for Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere, og er en vigtig del af bekæmpelsen af spilafhængighed. Det er et register hvor man som spiller kan tilmelde sig, og dermed udelukke sig fra at kunne spille på casinoer. Man kan vælge forskellige varigheder af sin rofus tilmelding – eksempelvis kan du tilmelde dig i følgende intervaller:
- 24 timer
- 1, 3 eller 6 måneder
- Endelig (permanent) udelukkelse
De mange forskellige valgmuligheder er en positiv faktor ved Rofus, da det gør det muligt for personer der måske endnu ikke har et irreversibelt spilleproblem, at tvinge sig selv til at tage en kort pause fra spillene.
Megen forskning i forhold til afhængighed viser også, at det at behandling ses som værende permanent, kan virke afskrækkende for de personer, der måske endnu ikke har anerkendt, at de har et problem. Derfor er systemet lavet på denne måde, for at sikre at så mange som muligt føler, at de trygt kan henvende sig for at få hjælp.
Når man bliver registreret i ROFUS, bliver registreringen koblet op på ens Mit ID. Det betyder at du ikke længere vil kunne oprette dig på casinoer og bookmakeres platforme, og betyder eksempelvis også, at du ikke kan få adgang til landbaserede casinoer.
ROFUS gennemgik for nylig en større systemændring, der, når den er fuldt implementeret, vil gøre det muligt at spærre landbaserede betting stationer også. I dag vil en person der er registreret i ROFUS, eksempelvis godt kunne gå på den lokale tankstation og oddse. I fremtiden vil dette ikke kunne lade sig gøre, når systemet er helt integreret.
Den endelige / permanente udelukkelse skal ses som en udelukkelse uden en deadline. Det er muligt at få ophævet den, men det vil kræve at man kontakter spillemyndigheden og søger om at få fjernet sin registrering. Herudover er det også et krav at registreringen har varet i minimum et år.